چهارشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۰

معراج حضرت رسول اثر سلطان محمّد نقاش


جناب آقاى دهباشى عزيز و ارجمند
در شماره اخير مجله گرانقدر و وزين بخارا شماره 32 مهر - آبان 82 كه همچون گذشته ازكرم حضرتعالى به رسم هديه به دست اين ناقابل رسيد، مطالبى را از استاد آيدين آغداشلو تحت‏ عنوان (معراج حضرت رسول) اثر سلطان محمّد نقاش مطالعه نموده و استفاده بردم از اينرو بنظرم رسيد از جهت مزيد اطلاع جناب آغداشلو و مجله دوست داشتنى بخارا مطالبى را بعرض ‏برسانم: نكته بسيار جالبى كه مورد توجه حقير قرار گرفت آنست كه در روى جلد شماره 17 فصلنامه عرفان ايران (مجموعه مقالات) كه توسط استاد محترم آقاى دكتر سيد مصطفى آزمايش ‏و زير نظر ايشان به چاپ مى‏رسد تصويرى تحت عنوان معراج پيامبر (ص) كه در پشت جلد هم ‏معرفى شده است چشم‏ نوازى نموده و به عنوان اثر مالك بخشى هراتى قرن نهم هجرى در روى ‏جلد و پشت جلد موجود است.
آنچه به فكر مى‏رسد آنست كه اين اثر «معراج» مالك بخشى هراتى با توجه به تاريخ آن ‏مى‏بايست قبل از اثر «معراج» سلطان محمد نقاش باشد چه اولى در قرن نهم و دومى در قرن دهم‏ نقاشى شده‏اند و جناب آغداشلو در آن مقاله تماماً اسناد مربوط به جايگاه نسخه و تاريخ آنها راذكر نموده و آورده‏اند:
نگارگرى «معراج حضرت رسول» از درخشانترين نمونه‏هاى تاريخ نگارگرى ايران است وبى‏شك، در ميان بهترين نگارگرى‏هاى قرن دهم هجرى قمرى ايران - كه خود دوره‏اى منحصر به ‏فرد در اين هنر بى‏همانند است - قرار دارد.
از آنجا كه بنده در زمينه اين هنر والا آشنائى و اطلاعات ندارم، مسلماً نمى‏توانم به هيچ  رو اظهار نظرى نمايم ليكن با شباهت بسيار زياد هر دو اثر اين خيال پيش مى‏آيد كه ممكن است ‏رابطه استادى و شاگردى ما بين دو هنرمند وجود داشته، حال يا با واسطه يا بدون واسطه كه ‏البته از اين دست شباهتها در هنر كم نبوده و مى‏توانيم از خط، نقاشى و... پى ببريم كه مثلاً اين ‏استاد شاگرد آن استاد بوده و به قولى كار فلان هنرمند داد مى‏زند كه شاگرد... بوده و يا در مكتب ‏هنرى وى كسب هنر نموده است.
نكته ديگر كه ايشان اشاره فرموده‏اند: سلطان محمد، ظاهراً از شاگردان مكتب كمال‏الدين‏بهزاد. متوفى به سال 942 هجرى قمرى بوده است و احتمالاً به همراه او از هرات، به تبريز رفته ‏و... آنچه مورد نظر است آنكه جناب استاد آغداشلو روشن نمايند كه كدام اثر از لحاظ هنرى ‏ارجعيت داشته و آيا سلطان محمد نقاش با توجه به هرات و هراتى بودن مالك بخشى شاگرد مستقيم مالك ‏بخشى هراتى و يا با واسطه بوده است يا خير؟ و به نظر ايشان از ديدگاه هنرى‏ جايگاه اثر اولى در كجا مى‏باشد و آيا مى‏تواند مورد خطاب ايشان همانند اثر سلطان محمد نقاش واقع شود كه در توصيف آن آورده‏اند:
يك اثر هنرى... يگانه و درخشان - بى‏نظير - گوهرى بر تارك نگارگرى ششصد ساله ايرانى- دوست محمد هروى نيز در ديباچه‏ى مرقع بهرام ميرزاى صفوى از او نام برده است «استاد نظام ‏الدين سلطان محمد كه تصوير را به جايى رسانيده كه با وجود هزار ديده فلك مثلش رانديده...»
با تشكر از مقاله ارزشمند جناب آقاى استاد آغداشلو و جنابعالى بابت چاپ آثار ومقاله‏هاى گرانسنگ در مجله بخاراى هميشه والا.
با تقديم احترامات فائقه - مهرداد مصوّرى - فروردين 83

0 comments:

ارسال یک نظر

فهرست وبلاگ من

بوستان کتاب

  • قرآن کریم
  • مثنوی معنوی
  • پند صالح
  • دیوان حافظ
  • غزلیات سعدی